Utregning av PEth-verdi

Jeg tok PEth prøve for en uke siden som hadde 0,05. Tre uker før det 0,15 og en uke før det 0,31. har hatt en hvit mnd før siste test men drakk to flasker vin forrige helg fordelt på to dager. Har lest at to enheter kan øke peth 0,04 i kroppen og at avhengig av utgangsverdi så har det en halveringstid på 4-5 dager. Vil dette slå mye ut om jeg tar en ny test om en uke. Min beregning blir: 6*0,04=0,24. 0,24+0,05=0,29 (ny verdi + gammel verdi). Halveringstid vil si at den vil halveres i hvert fall to ganger på to uker, 0,29/2=0,145 -> 0,145/2=0,0725. Høres dette riktig ut? Jeg har ikke avtale om totalavhold så det vil være innenfor for min del.

Kvinne, 37 år fra Hordaland
RUStelefonen svarer:
Vi er ikke kjent med at det er mulig å forutsi nøyaktig PEth-verdi ut fra mengden alkohol som brukes.
St. Olavs hospital skriver følgende om halvveringstid: «Ved alkoholavhold forventes PEth-konsentrasjonen å synke fra prøve til prøve ved gjentatt prøvetaking. Etter avsluttet drikking vil PEth-verdien vanligvis halveres ca. hver 6. dag, men den individuelle variasjonen i halveringstid er stor, og opp mot 10 -12 dager er observert i enkelte tilfeller.»
Inntaket ditt vil nok påvirke PEth-verdien din, men i hvor stor grad kan vi ikke gi deg noe godt svar på. Ønsker du mer informasjon vi anbefale deg å kontakten laboratoriet som analyserer prøvene dine.