Sønnen vår røyker hasj

Hei, vi har en sønn på 16 år som røyker hasj, han vil bare det og ikke noe annet, lurer oss, juger….. vi er helt fortvilte og føler oss heller ikke trygge i vårt eget hjem… og han er mye sinna…. og han begynner å bli stor og sterk…. Vi har prøvd å ringe forebyggende hos politiet og de sier de skal ringe tilbake, men vi har ikke hørt noe… det er flere uker siden… hva gjør vi? hvor tar vi kontakt?? Han ødelegger vårt liv …. v

Kvinne, 46 år fra Østfold
RUStelefonen svarer:
Dette høres ut som en vanskelig situasjon for dere alle. Vi vet ikke så mye om hvordan sønnen deres har det, men det er ikke akseptabelt at dere skal føle dere utrygge i deres eget hjem. Dersom dere frykter at han kan være voldelig, var det riktig av dere å ta kontakt med politiet. Forhåpentligvis kan de komme med noen råd, eller evt. noen tiltak, som kan hjelpe dere med å begrense denne bekymringen for deres egen del. Kanskje bør dere ta kontakt med dem igjen, det kan jo hende at de simpelthen glemte å ta kontakt tilbake.
Når det gjelder hasjrøykingen, kan det være vanskelig å få ham til å slutte dersom han absolutt ikke vil det selv. Men dersom han en dag skulle komme til det punktet at han faktisk ønsker å endre på bruken, finner dere en oversikt over mulige hjelpetilbud under. Inntil da er det bra om dere kan ha en mest mulig åpen dialog med ham, hvor fokuset ligger mest på å spørre hvordan det går med ham i livet generelt, om det er noe han føler han trenger, heller enn å prøve å overtale ham til å gjøre det ene eller det andre.
For øvrig er det veldig viktig at han gjennomfører skolegangen. Mange ungdommer bruker rusmidler i større eller mindre skala, men flesteparten av disse vil med tiden «vokse fra det», etter hvert som de etablerer et voksenliv. Og da er det viktig å ha grunnutdanningen fullført, slik at han har beste mulige forutsetninger for å komme seg videre i livet.
Her er en oversikt over tilbud som finnes:
Hasjavvenningsprogram
Noen steder finnes det egne hasjavvenningsprogram. Dette er et tilbud for de som bruker cannabis, men ønsker hjelp til å slutte eller redusere bruken.
Tilbudet er gratis, og man trenger ikke henvisning fra lege.
For å finne ut om din kommune tilbyr hasjavvenning kan du se på hjemmesiden til kommunen din, hjemmesiden www.hasjavvenning.no eller spørre på helsestasjon for ungdom.
Lege
Lege kan henvise videre til annen behandling, for eksempel avrusing, poliklinisk behandling eller psykolog.
Helsestasjon for ungdom
Helsestasjon for ungdom er et gratis tilbud som finnes i de aller fleste kommuner i Norge. Finnes det ikke noe tilbud i din kommune, er det som regel en helsestasjon for ungdom i en kommune nær deg.  De fleste helsestasjonene for ungdom er for ungdom mellom 13 og 20 år, men noen steder er tilbudet opp til 25 år.
På helsestasjonen møter du ofte helsesykepleier eller lege, men det kan også være psykologer, sosionomer eller andre yrkesgrupper.
For å finne din nærmeste helsestasjon for ungdom kan du gå inn på nettsiden til kommunen du bor i, eller søke etter din kommune i Ung.no sitt kart over helsestasjoner i Norge.
Helsesykepleier
På de fleste skoler jobber det en helsesykepleier. Helsesykepleiere har taushetsplikt.
Sosiallærer/miljøarbeider/rådgiver på skolen
På mange skoler jobber det en sosiallærer eller en som skal følge opp elever som trenger det. Sosiallæreren skal jobbe for at det skal være et godt miljø på skolen og legge til rette for at elevene skal trives der. Sosiallærer kan følge opp elever som trenger det, for eksempel på grunn av fravær eller cannabisbruk.
Utekontakt
Noen kommuner har utekontakt. En utekontakt er en person som er ansatt i kommunen for å oppsøke ungdom, snakke med dem om det de er opptatt av, og hjelpe dem hvis de trenger det.
Andre tilbud
Noen kommuner har også andre rusrelaterte tilbud for ungdom. De kommunene som har det har som regel informasjonen om dette på kommunen sin nettside. Finner du ikke frem kan du spørre på Helsestasjon for ungdom, ringe kommunen direkte, eller kontakte oss så kan vi forsøke å finne ut av det.
Dere finner mer informasjon på vår samleside «Tenåringen min røyker hasj». Dersom dere har behov for å snakke med noen kan dere ta kontakt med NKS Veiledningssenteret for pårørende. Dere kan også kontakte oss på telefon eller chat i åpningstidene.