Samboer avhengig av kokain

Hei, min samboer har vært avhengig av kokain gjennom lengre tid, men klart å slutte og nå vært rusfri fra kokain i drøyt 10 mnd. Han sprakk nå i helgen mens jeg var borte, og han innrømte det for meg først to dager senere. Han er i øvrig avhengig av marihuana og har vært dette i mange år, men det røyker han kun innimellom og det påvirker ham ikke så mye i hverdagen, men vi krangler om det ukentlig fordi jeg vil han skal slutte med alt sammen.
Hva er mulighetene for oppfølging /rehabilitering enten som innlagt eller poliklinisk for ovenstående problemstilling. Jeg forsøker presse ham til å gå til fastlegen for å henvises videre, men hva vil det i praksis si? En lang venteprosess etter henvisning?
Vi har barn sammen og mitt krav var at dersom han sprakk, så skulle han i reell avvenning, for da har han bevist at han ikke klarer det alene og med min støtte…

Mann, 31 år fra Oslo
RUStelefonen svarer:
Mulighetene for oppfølging og hjelp er absolutt til stede dersom han ønsker det. Drar han til legen og sier han trenger hjelp, vil legen kunne skrive en henvisning.
Når henvisningen er sendt, skal behandlingsstedet svare din samboer innen 10 virkedager. I svarbrevet står det om han har fått rett til helsehjelp eller ikke. Dersom han har fått rett til helsehjelp, vil han få brev med informasjon om når utredning eller behandling senest skal starte. Hvorvidt han fyller kriteriene for å bli tilbudt hjelp i spesialisthelsetjenesten, kan vi dessverre ikke si så mye om, ei heller ventetid. Alle henvisninger vurderes individuelt, og hvor lenge han må vente, avhenger blant annet av alvorlighetsgrad og helsetilstand.
Du kan se veiledende ventetider ved de ulike behandlingstilbudene på Helsenorge.
Han kan også få hjelp for sin marihuanabruk hos Uteseksjonen i Oslo sitt hasjavvenningsprogram. De har ikke samme kriterier som spesialisthelsetjenesten, han kan ta direkte kontakt med de uten en henvisning, og de har kort ventetid.