Redd for helsa til Mamma, hva skal jeg gjøre?

mamma virker egt helt normal, men jeg finner alltid små poser med noe hvitt pulver oppi og jeg gikk gjennom snappen hennes og det er mange personer som jeg ikke kjenner som hun drev å sa adressen vår og noe joggesko eller no og rullepapir osv. hva skal jeg si til henne? er litt redd. hun er ikke skummel altså men redd for helsa hennes. hva skal jeg gjøre?

Kvinne, 13 år fra Aust-Agder
RUStelefonen svarer:
Vi forstår godt at du er bekymret. Hvitt pulver, «joggesko» og rullepapir høres ut som det kan dreie seg om rusmidler – vi går ut ifra at du har tenkt det samme, siden du jo skriver til oss. Hvis ikke du har gjort det allerede, kan du jo prøve å fortelle henne om hva du har overhørt, at du er bekymret for henne, og spørre hvordan det går med henne.
Utover dette, er det viktig at du ikke føler deg ansvarlig for henne. Barn er ikke ansvarlig for de voksnes problemer. Men hva vi synes du bør gjøre, er å snakke med noen utenfor hjemmet også. Dette kan f.eks. være noen i familien din, en lærer eller helsesykepleier på skolen, en helsestasjon for ungdom, eller Alarmtelefonen for barn og unge. Det handler delvis om hjelp til deg selv, og delvis om å få hjelp til henne. Vi forstår at dette kanskje føles vanskelig, og som «sladring», men da er det viktig å huske at dette er noe du gjør ut av bekymring, for å hjelpe henne, og ikke for å straffe henne. Å ta kontakt med noen av disse kan være veldig viktig.
Du er velkommen til å kontakte oss på telefon eller chat i åpningstidene om du vil snakke nærmere om dette. Se gjerne også vår artikkel til barn med foreldre som ruser seg.