Redd for at legen skal nekte meg opioider

Hei. Jeg bruker opioider for smertelindring.
Er livredd for at legen plutselig skal nekte å skrive ut noe og at jeg må bråseponere.
Dersom jeg f.eks får en resept på paralgin forte i tillegg for en bitteliten periode, la oss si en uke, fra en annen lege, kan min fastlege plutselig nekte å skrive ut det faste opioidet jeg bruker?
Jeg har alvorlig RLS og alvorlig cervikogen hodepine (skal sjekkes for oksipital nevralgi som diff.diagnose). Jeg har også insomnia. Jeg har økt sårbarhet for psykose pga medfødt funksjonshemning. Det er farligere for meg å ikke få sove pga det.
I det siste har jeg hatt en slags uro, som ligner litt på akatisi men med mye håpløshetsfølelser, irritasjon og desperasjon også. Jeg har også hatt følelser av depersonalisering og derealisasjon.
Jeg fikk Seroquel av psykiater uten at jeg vet helt hvorfor. Han deler dessverre ikke tankene sine med pasienten i særlig grad. Jeg fikk 50 mg dose til å ta om kvelden.
Dessverre så gjorde den min RLS betydelig verre. Den har ikke hjulpet for søvn, dessverre, selv om jeg fikk beskjed om at de kunne hjelpe for søvn. Tar meg per idag 2 timer å sovne og våkner opp 7-8 ganger i løpet av natten.
Jeg har forsøkt å ta minstedose Sifrol (fått resept på før, 0.088 mg) før leggetid. Dette har hjulpet på RLS, men fortsatt noe søvnvansker dessverre. Før dette så fikk jeg knapt sove, så på tross av lang innsovningstid og hyppige oppvåkninger, så er dette en forbedring for meg. Jeg har også litt RLS på dagtid.
Jeg har lest at Seroquel helst ikke skal kombineres med Sifrol pga risiko for redusert terapeutisk effekt av begge medikamentene.
Jeg føler at når jeg ber om opioider eller andre b-preparater så er det bare fordi jeg tenker at det er det beste for helsen min og nødvendig.
Akkurat nå så tenker jeg kanskje at et tillegg av Paralgin Forte eller Imovane kunne ha hjulpet mtp søvnvansker, RLS og occipitale smerter, og at jeg da kanskje slapp å bruke Sifrol som jeg egentlig helst ikke skal bruke i henhold til pakningsvedlegg.
Jeg står allerede på maksimal dose Ibux og Paracet, i tillegg til Nexium for å beskytte magen.
Lurer på om det er sannsynlig at legen vil beslutte å seponere meg på den faste dosen opioid bare fordi jeg har fått en liten resept på Paralgin Forte til kortidsbruk pga akutt forverring av smerter eller annen nyoppstått smerte.
Hva skal jeg gjøre om det skjer?
Kan man få opioider fast av en annen lege enn fastlegen? Det vil si at man bare får det av den legen, men at man velger en annen lege enn fastlegen for foreskriving. Kan man få det fast av smertespesialist?

Kvinne, 29 år fra Oslo
RUStelefonen svarer:
Dersom du går til en lege eller smertespesialist som ikke er din fastlege, er det vanlig at det sendes en epikrise til fastlegen. Men det er ikke ulovlig å gå til noen andre enn din fastlege. Fastlegen din har imidlertid tilgang til alle dine resepter, også de du har fått utskrevet andre steder. Dette kan fastlegen din se uten at du må gi samtykke. Så om du får utskrevet medisiner hos noen andre enn din fastlege, kan fastlegen din få vite om dette.
Vi kan dessverre ikke svare deg på hva fastlegen gjør dersom du får Paralgin Forte fra en annen lege. Om du blir fratatt opioider uten en forsvarlig nedtrapping, kan du forsøke å snakke med legen om dette og om behovet for en nedtrapping, både med hensyn til abstinenser og for å minske sjansen for tilbakefall. Dersom du ikke føler deg godt ivaretatt av din fastlege, kan du kontakte pasientombudet.
Da vi ikke er leger, kan vi dessverre ikke kommentere på andre ting angående din helsetilstand eller medisinering.