Prøve cannabis?

Hei, har lyst til å prøve cannabis for å se hvordan det er. Sliter med angst å depresjon, kanskje add også, vil cannabis påvirke noe av dette negativt eller vil det gi noen konsekvenser i ettertid? Også hvis jeg røyker en kveld og drar hjem etterpå kan foreldrene mine merke det? Isåfall hvor lenge etterpå? Hvor mange gram er det vanlig å ha i en klint? Tusen takk for svar

Kvinne, 16 år fra Rogaland
RUStelefonen svarer:
Det er ikke godt og si noe sikkert om hvordan cannabis vil påvirke deg, og om du vil få mer angst og depresjon, eller om du får andre uheldige reaksjoner. Det vi vet er at noen opplever og få mer psykiske problemer som angst og depresjon etter bruk, oftest er det i forbindelse med langvarig bruk. Unge mennesker kan også bli mer skadet ved bruk enn eldre fordi hjernen og kroppen er under utvikling. Du kan lese mer om cannabis, hasj og marihuana på vår hjemmeside. Der finner du også informasjon om vanlig inntaksmåte og mengde ved bruk.
Vi kan ikke svare på om dine foreldre vil oppdage det, og hvor lenge etterpå. Et engangsinntak vil kunne påvises i blod i noen timer etter bruk og inntil en uke i urin.