Problemer med hjertebank og å sove etter en fest med alkohol

Hei!
Var på fest en kveld, drakk litt for mye og husker ikke alt fra selve kvelden. Det rare er at jeg slet med å sove i to døgn etterpå, følte meg lys våken hele tiden, og hadde ingen matlyst. Slet også med hjertebank. Lurer på om jeg kan ha fått i meg noe annet enn alkohol denne kvelden, da jeg ikke har opplevd dette før? Husker som sagt ikke så mye av selve kvelden, så er vanskelig å si om det skjedde noe unormalt da.

Kvinne, 26 år fra Oslo
RUStelefonen svarer:
Det er vanskelig for oss å avgjøre om du har fått i deg noe annet enn alkohol den aktuelle kvelden. Dersom du drakk mye, er det ikke usannsynlig at dette førte til både blackout og de andre symptomene du beskriver.
Alkohol påvirker søvnen negativt, og å ha dårlig og urolig søvn en natt eller to i etterkant er ikke uvanlig. Mange opplever også svekket matlyst etter større inntak av alkohol, da alkohol kan føre til både kvalme og mageproblemer. Også hjertebank er en vanlig virkning av alkohol; mange opplever hjertebank dagen etter større inntak.
Om du mistenker at du har fått i deg noe annet enn alkohol, kan du ta en urinprøve og høre med legen om de kan undersøke dette. Dette er imidlertid viktig å gjøre så raskt som mulig da mange stoffer har kort påvisningstid. En annen mulighet, er å snakke med de som var på festen og høre om de så eller opplevde noe «unormalt».