Mistenker at sønnen min har psykose

Hei! Jeg har en sønn på 30 år som ruser seg. Jeg har nettopp blitt klar over situasjonen og alvorlighetsgraden. Jeg har funnet ut at det går for det meste i bruk av syre og amfetamin. Den siste tiden har han blitt hyperreligiøs og det er umulig å gjennomføre en normal samtale med han. Han ligger å hører på fanatiske religiøse mennesker på nettet flere døgn i strekk og det er bibler og religiøse gjenstander over alt i leiligheten. Null døgnrytme. Han sier han er frelst. Jeg er alvorlig bekymret som mor. Har flyttet inn til han for å få bedre innsikt (noe han sa ja til) og nå føler jeg at han burde vært lagt inn en plass for behandling. Virker ikke som han forstår det selv. Han er den som er overbevist om, at det er han som har alle de riktige svarene og at alle oss andre mangler innsikt og forståelse. Han vil ikke høre på noen. Det er vi andre som skal høre på han. Han tror han er en slags Messias. Jeg tror han har en form for psykose. Hva gjør jeg?

Kvinne, 49 år fra Trøndelag
RUStelefonen svarer:
Vi i RUStelefonen er ikke leger og kan ikke diagnostisere, men ut i fra det du beskriver kan vi være enige med deg i at det høres ut som om sønnen din kanskje har en psykose.
Det vi anbefaler deg å gjøre er å kontakte kommunens TIPS-team (Tidlig oppdagelse og Intervensjon ved Psykose). Dersom det ikke eksiterer et slikt tilbud i deres kommune, kan du ringe akutt-teamet ved DPS, og be om at de foretar en vurdering. Om du kjenner din sønns fastlege, kan du forsøke å snakke med vedkommende først, og eventuelt be legen ta saken videre.
Hvis du synes det er vanskelig å finne fremt til disse tilbudene, kan du ringe legen din, legen hans eller legevakt. Du er også velkommen til å kontakte oss så kan vi forsøke å finne frem til egnet tilbud til han i deres kommune.