Min sønn har store rusproblemer

Har en sønn som har store rusproblemer. Bor på Jessheim. Hva gjør jeg. Har ikke råd til mer mat, utstyr til bolig, klær mm….får alt for lite penger fra Nav til å klare seg.

Kvinne, 65 år fra Akershus
RUStelefonen svarer:
Det er fryktelig leit å høre. Det er aldri noe godt å se barnet sitt forsvinne inn i rusen. Et spørsmål: er det dere som ikke har råd til mer mat, utstyr til bolig, klær etc? Jeg antar at det er sønnen deres. «Velferdsssystemet» i Norge, er bygget opp slik at man akkurat skal klare seg, og tar ikke høyde for at man misbruker rusmidler. Det lureste hadde kanskje vært å prøve å motivere han til å ta i mot hjelp, enten det er behandling, frivillig forvaltning, booppfølger, dps. Mulighetene er mange. Men han må være motivert selv.
I tillegg finnes en rekke pårørende-foreninger, blant annet PIO-senteret i Oslo. Et kjapt googlesøk vil gi deg nok så mange treff.
Ta gjerne kontakt med oss på tlf dersom du har behov for diskutere problemstillingen ytteligere! Du når oss på 915 08588., alle dager.
Lykke til!