Mikrodoser med LSD

Jeg har angst og depresjon og har begynt å ta Efexor. Leser at lsd har angstedempende virkning ved minidoser. Kan jeg bruke disse to medikamentene samtidig ?

Mann, 72 år fra Oslo
RUStelefonen svarer:
Det er riktig at det er noe forskning som tyder på at mikrodoser med LSD kan ha en effekt for ulike lidelser, blant annet angst. Det er likevel viktig å påpeke at denne virkningen er vist når man har brukt dette i en kontrollert klinisk setting, stort sett som en del av annen behandling.
I andre settinger kan LSD noen ganger ha motsatt effekt.
All blandingsbruk kan potensielt gi uforutsette bivirkninger, men vi kjenner dessverre ikke til noen forskning på denne kombinasjonen spesifikt. Det vi riktignok kan si er at begge stoffene har innvirkning på produksjonen og opptaket av serotonin, et signalstoff i hjernen som bl.a. bidrar til å regulere humøret vårt. Om du bruker LSD kan dette derfor kanskje forstyrre Efexor-behandlingen, slik at den ikke fungerer slik den er ment. Samtidig kan kanskje også Efexor bidra til å begrense hvor mye virkning du får av LSD.
Uansett, dersom du nettopp har begynt på Efexor, anbefaler vi at du fortsetter behandlingen en god stund før du vurderer eventuelle andre steg. Antidepressiva forutsetter noen ganger at medisinen brukes over et visst tidsrom før det har noen særlig effekt.