Kommer vennen min til å få avslag på rusbehandling?

Hei
Jeg har en god venn i 40 årene som bor i en annen fylke, poenget med dette er at vedkommende har skrevet seg ut av frivillig rus innleggelse 4 ganger tidligere og nå neste fredag så må personen komme med et godt argument på hvorfor et helt team av fagfolk skal hjelpe personen eller ikke.
Så mitt spørsmål er:
Kommer fagteamet si det i brevform til vedkommende:
» Vi har vedtatt et formelt grunnlag ved innsikt på din personlige historikk, at det er ingen grunn for oss å hjelpe deg en siste gang. Vi har også hørt dine tidligere grunnlag på innleggelse, hjulpet deg i gang men det er deg selv som har skrevet deg frivillig ut. Dessverre ser vi nødt til å avslutte dette med en gang, siden at din siste sjanse ble brukt ved siste innleggelse så ber vi deg å ta kontakt selv hos private klinikker som er utenfor vår ansvarsområde. Slik ble vår begrunnelse til å ikke hjelpe deg med bakgrunnsinformasjon på din journal historikk.»
Er det da mulig for vedkommende å klage på dette endelige avgjørelsen hos fylkesmann eller via distrikts helse tjenester?
For hvor lenge må vedkommende vente ifra møtet neste fredag til den endelige avgjørelsen via elektronisk brevform?
Finnes det noen paragrafer som kan støtte personen ytterlig i sin siste begrunnelse på hvorfor fagteamet skal lytte å hjelpe?
Fagteamet har sine spørsmål som:
Hvorfor skal vi kaste bort ressurser på deg, når vi har hjulpet deg tidligere?
Hva som er forandret nå enn sist gang vi prøvde?
Hvordan skal vi få hjulpet deg nå?
Så har noen har dere gode eksempler til begrunnelser på hvorfor vedkommende kan få hjelp den siste gangen?
Jeg har hatt tett dialog med vedkommende i mange måneder tilbake i tid, for å analysere og prøve å finne ut selv hvorfor.
Vedkommende er selv motivert men mitt spørsmål er om personen får plass.
Tusen takk for et godt svar.
(anonymisert)

Mann, 35 år fra Møre og Romsdal
RUStelefonen svarer:
Vi har ikke mulighet til så svare deg på e-post, men her kommer et svar:
Det er dessverre helt umulig for oss å si hvordan fagteamet vil vurdere akkurat din venn sin situasjon. Vi kan heller ikke vite hvordan et eventuelt avslag vil se ut.
Det vi derimot kan si er at det er ganske vanlig å ha flere runder med rusbehandling. Det er også ganske vanlig å være ambivalent til behandlingen, og å ha skrevet seg ut av frivillig behandling tidligere. Vurderingen som gjøres er en totalvurdering av hele situasjonen, så det er altså ikke sånn at personen får avslag kun basert på dette. Du kan lese ­om Pasientrettighetsloven § 2-1, 4.1 Rett til nødvendig helsehjelp på regjeringen sine sider.
Når det gjelder hva vedkommende kan si for å få behandling, er rådet vårt først og fremst å svare godt på de spørsmålene som blir stilt. Fagteamet spør nemlig om det de trenger å vite for å kunne gjøre sin vurdering. Vennen din har jo også vært gjennom dette før, og vet derfor noenlunde hva han/hun går til.
Han/hun skal få beskjed innen maksimalt 10 virkedager om han/hun har rett til nødvendig helsehjelp i spesialisthelsetjenesten. Dersom vennen din får avslag kan han/hun klage. På Fylkesmannen.no kan du lese hvordan du kan gå frem for å gjøre det.