Kan sønnen min gå tilbake på avtalen om ruskontrakt?

Min sønn på 17 ble tatt med litt under 2 g hasj. Innrømmet kjøp, men urinprøve negativ på bruk. Har fått påtaleunnlatelse med oppfølging og rusavtale. For å levere prøve må han ha fri fra skolen, en time i uken. Opplever dette veldig uheldig, kan vi gå tilbake på avtalen og heller betale forelegg? Hvilke konsekvenser kan det går fremover ift rulleblad? Han fastholder at han ikke bruker cannabis nå

Mann, 17 år fra Oslo
RUStelefonen svarer:
Han står fritt til å avbryte ruskontrakten når som helst. Imidlertid vil det sannsynligvis føre til at påtaleunnlatelsen fraviker. Han får den opprinnelige straffen, som vil si forelegg og prikk på rullebladet (vandelsattest). Bruk og besittelse av mindre mengder narkotika blir normalt fjernet fra ordinær vandelsattest etter 3 år. Er man under 18 år, vil det bli fjernet etter 2 år. Dette kan gjøre at han får utfordringer med å få jobb på steder som krever vandelsattest de to nærmeste årene, eller få innpass på skoler som krever attest.
Så lenge han var under 18 år når forholdet skjedde, og så fremst han ikke blir tatt for flere kriminelle handlinger før fylte 18 år, vil dette forholdet heller ikke stå den uttømmende vandelsattesten. Det vil si at etter 2 år er ikke lenger dette forholdet registrert hos politiet. Du kan lese mer om vandelsattesten her.