Kan rusbruk påvirke livet mitt etter at jeg har slutta?

kommer det til og efekte meg i framtiden vis eg begynner
f.eks eg begynner som 22 år og stopper 2 år senere kommer det til og påvirke meg npr eg er 30

Mann, 11 år fra Hordaland
RUStelefonen svarer:
Du skriver ikke hva du vurderer å begynne med, men siden vi er en tjeneste som tar imot spørsmål om rus antar vi at du lurer på om 2 års rusbruk kan påvirke deg senere i livet.
Det korte svaret på det er ja. Rusbruk kan noen ganger gi varige helseskader og psykiske plager, avhengig av hvilket rusmiddel det er snakk om, og hvordan og hvor mye det brukes. Blir du tatt for ulovlig bruk, salg, oppbevaring o.l. får du det på rullebladet, noe som kan følge deg videre i livet. I tillegg er det viktig å huske på at det kan være veldig vanskelig å slutte etter å ha ruset seg i to år.
Hvis det ikke var dette du lurte på er du velkommen til å sende inn et nytt spørsmål.