Jeg skulle fornye førerkortet mitt her forleden, men så ble det PEth-tester

Hei.
Jeg skulle fornye førerkortet mitt her forleden,men i og med at jeg har slitt en del år,så ble det pet tester. Greit nok,men nå har 2-3 prøver vært på 0,27 og 0,09 men så får jeg beskjed om at det må være under 0,03 og ikke 0,3 så lenge jeg har hatt større verdier høst/vinter 2019 Pga Dødsfall med mor og venner. Er det NORMALT at de som prøver å klare seg må gjennom dette drittet i evigheter ? Hva med alle de ANDRE som sliter ? Jeg har det greit nå ,men dette tar snart knekken på meg. Frustrert.Har jo ikke noe selvstendig liv lenger å jeg er oppegående med hunder ,barnebarn m.m
Håper på ett godt svar.
skikkelig frustrert
Mvh
Ei som føler at livet er overvåket.😔

Kvinne, 55 år fra Oppland
RUStelefonen svarer:
Vi oppfatter deg slik at du nå leverer PEth-tester for å fylle helsekravene til førerkort. Det er litt ulikt hvordan slike avtaler legges opp. Men i mange tilfeller kreves det verdier under 0,03 for å få godkjent helseattesten. Så, ja, det er normalt at folk i din situasjon må gjennom det samme. Du kan lese om regelverket og veilederen som legen din forholder seg til her.
Du spør også » Hva med alle de ANDRE som sliter ?». Det er litt uklart for oss hvem du refererer til, men når det gjelder reglene som gjelder førerkort/helsekrav, så er de like for alle. Det betyr at andre som sliter med samme problematikk som deg, vil bli gjenstand for de samme prosedyrer.