Jeg lurer på disse ksalol-pillene som er i omløp

Jeg lurer på disse ksalol pillene som er i omløp, politiet går ut å sier di er livsfarlig. Men er det bekreftet at dem inneholder fentanyl eller er saken den at di som har dødd av dette har blandet dem med andre rusmidler og da tatt overdose?

Mann, 33 år fra Vestfold
RUStelefonen svarer:
Det har vært flere eksempler på at folk har omkommet etter bruk av Ksalol-tabletter. Det har skjedd både i Norge og i andre land. De som etterforsker har ennå ikke fastslått nøyaktig dødsårsak. Ksalol-tabletter sies å innholde fentanyl, men dette er ikke opplysninger vi har fått bekreftet. I rapporten fra Irland hevdes det at de inneholder rottegift.
Ksalol-tabletter er potensielt meget giftige. Dette gjelder i hvert fall en del av de som er på markedet. Med dette i tankene er det god grunn til å holde seg langt unna disse tablettene.