Jeg har store problemer med å sove

Hei
Jeg har store problemer med å sovne. Dette har jeg hatt i mange år,og det går ut over både min psykiske og fysiske helse.(Angst,konsentrasjon, skjelver på hendene,vondter i rygg og hode,stor slitenhet). Jeg har prøvd alt! Å legge bort tlf på kveldstid,melatonin,sobril,vektdyne,trene,øyemaske,lavendelbad/lavendel på puta,div beroligende oljer på soverommet,div urter og tabletter fra helsekost/apotek uten resept,lydbøker/meditasjon,div behandlinger for søvn hos refleksolog,manuellterapeut,homeopat +++. Legen min vil ikke skrive ut innsovingstabletter i frykt for at jeg blir avhengig. Jeg sovner nå mellom 03 og 04 på morgenen. Nå orker jeg snart ikke mer!! Jeg er stuptrøtt når jeg legger meg,men får ikke sove. Hva er faren ved å bli avhengig av innsovingstabletter? Er det virkelig mer farlig for helsa enn å ikke sove?!?

Kvinne, 18 år fra Buskerud
RUStelefonen svarer:
Vi har forståelse for at dette er en frustrerende situasjon for deg, og at du har prøvd mye forskjellig uten at det har hjulpet noe særlig. Det potensielle problemet med innsovningstabletter er nettopp det at du kan bli avhengig av dem, og at de har mulige bivirkninger (hvilke bivirkninger kommer an på hvilken medisin det er snakk om). Bruker du dem fast over tid vil du stadig trenge en større dose for å få effekt, og det kan være vanskelig å slutte på grunn av abstinenser.
Når det er sagt er det jo viktig at du får hjelp til å sove. Vi som jobber i RUStelefonen er ikke leger og kan derfor ikke vurdere hva som er best for deg. Opplever du at du ikke får god nok hjelp av legen din kan du vurdere om du vil bytte fastlege eller få en vurdering av en annen lege.