Info om Purple drank/lean?

Hei!
Jeg har noen venner som vurderer å prøve noe som kalles for Purple Drank eller Lean. Jeg er veldig usikker, for jeg vet veldig lite om det og finner ikke så mye informasjon om det på nett.
Jeg lurer på hva slags rusfølelse det vil det gi?
Hvor lenge varer det?
Er det farlig?
Hva er vanlig brukerdose?
Er det farlig å kombinere med cannabis?

Kvinne, 24 år fra Telemark
RUStelefonen svarer:
Lean/Purple drank er navnet på en rusgivende drikke, som normalt består av reseptbelagt hostesaft (vanligvis med det narkotiske virkestoffet kodein, og antihistaminet prometazin), blandevann og godteri/sirup (som smakstilsetning). Lean er også kjent under navnet Purple Drank. Legemiddelet kodein er et opiat og har en smertestillende virkning, og skal kun brukes i terapeutiske doser som foreskrevet av en lege; ved misbruk og høyere doser, vil stoffet gi en sløvende rusvirkning.
Det kan være farlig fordi høye inntak av kodein medfører risiko for overdosesymptomer, og det samme gjelder prometazin. Ettersom både kodein og prometazin har en sløvende virkning på sentralnervesystemet, som igjen regulerer pustesenteret, kan overdoser i ytterste konsekvens medføre nedsatt pustefrekvens og pustestans. I tillegg er kodein potensielt svært avhengighetsskapende.
Kodein, som er et av stoffene i Lean, er klassifisert som narkotika og forbudt å bruke. Vi vil heller ikke anbefale deg å bruke det sammen med cannabis da det kan øke den dempende effekten av Lean, og gi overdose.
Vi kan ikke anbefale noen brukerdose, men hvis du skal prøve det bør du ta lavest mulig dose, vente en stund etter at du har tatt det så du kjenner hvilken effekt det har på deg.