Hvorfor er urinprøven positiv på metamfetamin og Rivotril?

Jeg har tatt urinprøve, og fått positivt svar på metamfetamin og rivotril, noe jeg ikke har tatt på mange mnd. Mine faste medisiner er subutex og elevanse. Jeg var også hos tannlegen dagen før urinprøven, og fikk bedøvelse der. Hvorfor viser prøvene positivt på metamfetamin og rivotril ..? Jeg er på rusinstitusjon, og leverer prøver fordi jeg skal ha lappen tilbake., og dette ødelegger mye for meg..

Kvinne, 39 år fra Nordland
RUStelefonen svarer:
Elevanse inneholder lisdeksamfetamin, noe som vil slå ut som amfetamin på vanlig rustest. Det kan være forklaringen for hvorfor testen slår ut positivt på metamfetamin. Men det er mulig å utføre spesifikke analyser, såkalte kirale analyser, for å skille mellom Elevanse og andre typer amfetaminer. Dette kan du kreve dersom urinprøvene fører til sanksjoner.
Vi har ikke noen god forklaring på hvorfor det slår ut på Rivotril uten at du har inntatt det. Vi kjenner ikke til at Subutex eller Elevanse fører til falskt positivt utslag på Rivotril. Men sjansen for at falske positive eller falske negative oppstår, er vesentlig mindre ved spesifikke analyser. Da må prøvene sendes til laboratorium og analyseres der.