Hvordan kan man skyte amfetamin trygt?

Når er det «trygt» å sniffe/skyte en ny dose med amfetamin? Hvordan kan man skyte trygt? Jeg har en venn som jeg er veldig bekymret for. Vil så gjerne hjelpe han, men han ønsker ikke hjelp. Da vil jeg i alle fall sørge for å gjøre det trygt for han når han ruser seg.
Takk for hjelp og svar!

Mann, 19 år fra Trøndelag
RUStelefonen svarer:
Hvordan han kan injisere trygt, er dessverre en type brukerveiledning vi ikke har anledning til å gi. Der vil vi anbefale deg (eller han) å ta kontakt med Helse- og overdoseteamet i Trondheim, som jobber med praktisk, skadereduserende arbeid på dette området.
Derimot kan vi kanskje si litt mer om hvor lenge han bør vente mellom hver injeksjon (eller sniffing). Kort sagt er det jo slik at jo større mengde amfetamin han har i blodet på én gang, desto større er også risikoen for overdose. Nå er riktignok ikke amfetamin et stoff som er veldig sterkt forbundet med dødelige overdoser, men høye doser kan utvilsomt innebære alt fra ubehagelige symptomer til alvorlige komplikasjoner.
Dette betyr at han generelt bør unngå å sette nye sprøyter før han merker lite eller ingen effekt av forrige injeksjon. Sånn sett blir også spørsmålet: hvor lenge sitter amfetamin i blodet etter injeksjon? Dette er vanskelig å tallfeste konkret, da det jo er en del variasjon i både størrelse på dose og stoffets renhet. Ut ifra disse faktorene kan det være snakk om alt ifra noen få timer, opptil mange timer. Skal vi tro denne tabellen fra Oslo Universitetssykehus kan inntak av 50 mg (ren) amfetamin sitte i blodet (i en rusgivende mengde) i 16-28 timer, og i 24-44 timer ved inntak av 100 mg. Det viktigste er altså uansett at han helst unngår nye doser med mindre virkningen fra forrige dose har avtatt kraftig.
For øvrig er det også forståelig at du vil hjelpe ham, og det er godt å høre at du er innforstått med hva du kan og ikke kan gjøre for ham. Skulle han en dag komme til det punktet hvor han faktisk ønsker å ta grep, kan du tipse ham om å kontakte oss for en anonym samtale. På den måten kan vi tipse han om ulike fremgangsmåter for å komme i gang med dette.