Hvor ofte er for ofte ved bruk av amfetamin?

Hei!
Hvor ofte er for ofte når det kommer til å injisere amfetamin i kroppen? Vet at det er et veldig vanskelig spørsmål å svare på, men jeg er veldig nysgjerrig på hva som er normalt i rusmiljøene i Norge. Har en kompis som påstår å ha tatt 300mg hver andre time i nesten en hel dag, men jeg er usikker på om det faktisk er sannheten. Ville han ikke ha noen form for abstinens eller ubehag? Han var helt frisk og fin dagen etterpå.

Mann, 16 år fra Akershus
RUStelefonen svarer:
Ja, som du skriver er det ett vanskelig spørsmål og svare på hvor mye og ofte amfetamin som brukes i et normalt rusmiljø i Norge. En vanlig brukerdose amfetamin vil vanligvis være på mellom 50 og 150 mg rent stoff, men renheten på stoffet vil variere. Rusen etter en vanlig brukerdose varer i 3-6 timer. De som bruker amfetamin ofte vil overtid få toleranse og trenge høyere doser for å få samme ruseffekt. Hvis kompisen din har brukt 300mg hver annen time i si f eks 12 timer vil han ha brukt 1.8 gr. i løpet av den tiden. Det er et ganske høyt forbruk, og normalt ville dette nok gi abstinenser som søvnløshet, uro og nedstemthet etc.  Du kan lese mer om «Amfetamin og Metamfetamin» på vår hjemmeside. Der finner du også informasjon om virkning og bivirkninger, og også kjennetegn ved avhengighet.
Hva som er normalt forbruk i rusmiljøene i Norge er ikke godt og si av flere grunner. Som alle andre er det ulike typer mennesker med ulik måte og bruke rusmidler på.  De som bruker jevnlig vil som sagt opparbeide seg toleranse for stoffet og tåle større mengder enn vanlige brukerdoser.