Hvor mye bruker en narkoman på morfin og heroin per dag?

Hei jobber med et skole prosjekt
så lurte på hvor mye burker en narkonam på morfin per dag?
Og hvor mye bruker en narkoman på heroin per dag?
Og hvordan man kan minske bruken av heroin og morfin?

Kvinne, 14 år fra Rogaland
RUStelefonen svarer:
Hvor mye en rusavhengig bruker på de ulike stoffene per dag, er umulig å gi et svar på. Dette fordi det varierer hvor mye ulike personer bruker, og prisene varierer både fra sted til sted, men også over tid. Men en vanlig brukerdose heroin er på cirka 0.2 gram, og vil koste mellom 150-250 kroner. Skal en som heroinavhengig unngå å bli syk, vil de fleste måtte ta to til tre doser per dag.
Når du skriver hvordan minske bruken av heroin og morfin, er vi usikre på om du mener hvordan få de som allerede bruker det til å bruke mindre, eller hvordan unngå at folk begynner med det. Hvis det er sistnevnte du lurer på, så er rusforebygging noe som jobbes med på mange måter. For eksempel er det å å ha om rusmidler i skolen, noe som er ment forebyggende. Hvis du mener hvordan mennesker som bruker heroin og morfin kan bruke mindre, kommer det litt an på situasjonen. Men mange som er opioidavhengige får hjelp gjennom legemiddelassistert rehabilitering.
Hvis skoleoppgaven din skal handle om morfin og heroin, anbefaler vi deg å heller fokusere på hvordan stoffene virker, og hva som kan være farlig med de, da det er enklere å svare på. Informasjon om dette kan du finne på vår faktaside om opioider.