Hvor lenge sitter Xanor i en urinprøve?

Hei.
Jeg lurer på hvor lenge Xanor (alprazolam) sitter i urinprøve for test (screeningundersøkelser) av stoff i urin. Noen skriver ca 4 dager, det sto hus Furst i Oslo, men her står det en uke, muligens lenger.??? Så blir litt forvirret her🙈🤯Er helt avhengig av at prøven min «bare» slår ut på metadon🙈😳Så please hjelp🍀🍀🤔
Med vennlig hilsen
[anonymisert]

Kvinne, 55 år fra Oslo
RUStelefonen svarer:
Hvor lenge alprazolam kan vises i urin, varierer ut ifra flere forhold: f.eks. hvor store mengder du har brukt, hvor høy forbrenning du har, samt hvilken type urinprøve som tas. Når det gjelder sistnevnte punkt kan noen prøver være mer sensitive enn andre, i tillegg til at noen prøver også leter etter omdanningsstoffet hydroksyalprazolam, som i så fall vil øke påvisningstiden.
Med andre ord finnes det ingen helt konkrete tall, men snarere kun omtrenlige anslag. Generelt kan du ta utgangspunkt i at det kan spores i omtrent 4-7 døgn (omdanningsstoffet hydroksyalprazolam kan påvises 1-2 uker), men dette kan altså variere.