Hva slags konsekvenser har hasj på rullebladet?

hva slags konsekvenser har hasj på rullebladet?
jeg ønsker å unngå militæret og muligheten min som ser mest realitisk ut er et mildt lovbrudd. Trenger riktignok mer fakta før jeg kan ta en beslutning. hva er konsekvensene av dette?

Mann, 19 år fra Oslo
RUStelefonen svarer:
Bruk og besittelse av mindre mengder narkotika blir normalt fjernet fra ordinær/begrenset vandelsattest etter 3 år. I en uttømmende attest, vil det stå livet ut, med mindre du var under 18 år da du ble tatt.
Vandel i en begrenset politiattest kan gi deg utfordringer dersom du ønsker å jobbe med barn eller ungdom, jobbe i helsevesenet, søke om jaktkort, være verge for noen eller jobbe i apotek eller som eiendomsmegler. Det er også flere studier som krever at du fremlegger en begrenset politiattest. Her kan du se full oversikt over når du trenger de ulike politiattestene.
Vandel på uttømmende politiattest kan hindre deg i å f.eks jobbe i fengsel, jobbe på flyplass, bidra i Heimevernet, søke visum til USA, bli politi. Her kan du se full oversikt over når du trenger de ulike politiattestene.
I hvilke tilfeller fremvisning av ordinær eller uttømmende vandelsattest er aktuell, kan du lese mer om i ung.no sin artikkel om temaet her.
Mange slipper verneplikt på grunn av helse, f.eks dårlig syn, kroniske sykdommer eller psykiske lidelser. Dersom du har en tilstand som gjør at du kan slippe verneplikten, anbefaler vi deg heller å få en legeattest på dette fremfor å bryte loven for å slippe. Du slipper kanskje også dersom du er pasifist.