Har jeg utviklet alkoholisme?

Hei! Er en mann på 34 år som har drukket regelmessig de tre siste mnd. Gjerne drikke fem dager i strekk og pause noen dager, for så å drikke igjen.
Den siste mnd har det eskalert. Drakk i tre uker nesten uten stopp. Sov dårlig og masse blackouter. Klarer ikke å stoppe når jeg drikker og finner på mye rart.
Bestemte meg for ca en uke siden at nå er det stopp. Sluttet brått, men kjent på masse ubehag i kroppen. Dårlige nerver og angst. Har også kaldsvettet mye om nettene. Våkner om nettene og er helt blaut. Tørker meg med dyna og snur den. Og våkner igjen helt gjennomblaut. Den siste natta har jeg hatt problemer med å få sove. Føler som om kroppen er mørbanket når jeg våkner med mye smerter. Kjenner meg også nedstemt.
Er dette abstinenser? Hvor lenge vil dette vare?
Har jeg utviklet alkoholisme?
Har slitt mye psykisk i livet og har brukt alkoholen for å roe meg ned og for å føle meg bedre. Og blir også mer sosial når jeg drikker.
Begynte å drikke sent. Ca 19 år. Drakk hver helg i flere år, så ble det også til to ganger i uken. Dette varte fram til jeg var 28 år, så hadde jeg opphold på tre år hvor jeg ikke rørte noen ting av rusmidler.
Fikk en alvorlig psykisk knekk for ca 2 år siden. Hvor jeg ble innlagt og begynte på medisiner, hvorav diazapiner. Begynte da å drikke smått. Dette fikk psykologen min nyss i og mistet diazeapinene. Klagde på dårlig nattesøvn, og de mente at jeg hadde utviklet toleranse på diazepinene. Og mente at jeg ville bli bedre psykisk av å slutte. Mistet dem i mai og har vært et mareritt etterpå. Begynte å drikke masse for å roe meg ned pga angsten. Og har drukket masse siden det. Hadde vel ett opphold på 9 uker i sommer. Men begynte å drikke igjen. Det har vært veldig mye i det siste.
Hva bør jeg gjøre? Føler angsten har blitt så ille etter jeg mistet vivalene og drikker mye. Hatt ett opphold på en uke nå. Føler meg ikke bra.
Har jeg kanskje utviklet alkoholisme? Hvor lenge vil ettervirkningene/senskader av alkoholen vare? Finnes det medisiner for alkoholstopp med tanke på suget?

Mann, 34 år fra Vest-Agder
RUStelefonen svarer:
For å først svare på det du spør om først; ja dette høres ut som abstinenser. Vanlige abstinenser fra alkohol er angst, uro, hodepine, skjelvinger (særlig på hendene), søvnløshet og svetting. I alvorlige tilfeller kan hallusinasjoner (særlig vanlig er at en ser småkryp), blodtrykksfall, hjerterytmeforstyrrelser og delir oppstå – dette kreves intensiv sykehusbehandling. Får du kraftige plager er det med andre ord viktig at du søker legehjelp.
Abstinensplager varer gjerne i opp til en uke, men mange føler seg atskillig bedre etter få dager.
Alkoholavhengighet er en klinisk diagnose, hvor du må fylle visse kriterier for å oppnå diagnosen. Vi kan nok ikke stille den diagnosen på deg, men dersom du drikker såpass mye at du får ganske plagsomme abstinenser når du slutter, er det en klar indikator på at du drikker for mye. Du kan lese mer om alkoholavhengighet i vår artikkel her, kanskje det vil gi deg noen tanker om hvorvidt du har en avhengighet eller ikke.
Det finnes visse medisiner både for å dempe alkoholsuget og som skal virke avskrekkende ved at du blir dårlig av å drikke. Imidlertid er ikke dette en fullstendig behandling for alkoholproblemer – de fleste som har alkoholproblemer har behov for annen behandling, f.eks. samtalebehandling. Siden du ser en klar sammenheng mellom drikkingen og angst, er det viktig at du får hjelp til å håndtere begge deler på en måte som er bedre for deg.
Vi forstår at det er vanskelig å håndtere angsten etter at legen tok diazepinene din. Alkohol hjelper jo mot angst, der og da. Men dessverre så forsterker alkoholbruk angsten i lengden. Derfor er alkoholbruk en dårlig medisin mot angst. Det vi anbefaler deg å gjøre, er å snakke med legen din om dette. Vær så ærlig du klarer om utfordringene dine, både med alkohol og angst. Be om hjelp. Lykke til!