Fått tilbake problem med rus og psykiske problemer?

Hei,bor å er gift med en mann på 62 år gammel,vi møttes for 20 år siden,da har han vært på Lade behandlingssenter,for rusbehandling…nå er det kommet igjen det samme problemet,begynte med angst å depresjon,går nå hos psykiatrisk sykepleier,skal møte psykiater etter helga….hva skal jeg gjøre,er selv veldig plaget med psyken,jeg klarer nesten ikke noe mere nå…..med lyging å drikking bak min rygg…skal jeg stå ut,å se om han bli bedre,eller skal jeg flytte ut,bare for at han skal se,å at han må få mere hjelp,han klarer det ikke selv…

Kvinne, 54 år fra Trøndelag
RUStelefonen svarer:
Mange opplever det samme som deg når de kommer i en situasjon med en partner som har tilbakefall på psykisk helse- og rusproblem. Vi kan ikke fortelle deg om du skal bli, eller gi opp og flytte ut. Slike beslutninger tvinger seg som regel frem over tid. Derfor er det viktig at du bruker den tiden du trenger på å komme frem til en beslutning som du er sikker på er den rette for deg. Du har sikkert mange gode argumenter for å bli, og mange for å flytte ut. En usikkerhet og ambivalens som for mange gjør det vanskelig og ta en beslutning.
Vi anbefaler deg å ta kontakt med et pårørendetilbud i kommunen der du bor. Sammen med veileder kan du dele din bekymring, og hjelp til å ta et godt valg for veien videre. Du finner informasjon om pårørendetilbud til pårørende til de som har problemer med psykisk helse og rus på hjemmesiden til HelseNorge.
Du er også velkommen til å ringe oss for en utdypende og uforpliktende samtale.