Angående cannabiskampanjen, propagranda og David Nutt

Hei, jeg er far til 3 gutter, fra småbarn til ungdom, og jeg /vi stusser litt på følgende:
Viser til publisert annonse i VG, 04.11.2020. https://www.vg.no/annonsorinnhold/helsedirektoratet/cannabis/
Jeg funderer på det vitenskapelige grunnlaget i denne artikkelen. Jeg arbeider selv innen biokjemi og nevrovitenskap, har arbeidet sammen med Bjarne Østerud professor emiritus på Det Artiske Universitetet, og ekspert på dopinganalyser, og stiller meg spørrende til en slik artikkel når det vitenskapelige grunnlaget virker å være meget lite, og delvis oppkonstruert.
Mye av det som påstås i denne artikkelen, er, etter min oppfatning, helt motbevist vitenskapelig.
Hvorfor nevnes ikke kilder i de aktuelle tidsskriftene som støtter opp i det artikkelen påstår, jeg finner det ikke noe sted?
Stiller meg også undrende til konklusjonene enkelte i denne artikkelen har, da lener jeg meg heller i mot David Nutt sine uttalelser om at cannabis er mindre skadelig enn å ri på hest?
Han har et vesentlig større vitenskapelig grunnlag for sin påstand, som endte med å koste han den statlige jobben han hadde, før han startet opp helt uavhengig, noe som også underbygger en sterkere dokumentasjon rent vitenskaplig da publiseringene hans og teamet rundt, ikke er politisk motivert.
For min del virker det å være helt naturlig, at flere og flere bruker cannabis når forbudssiden (f.eks. rustelefonen) virker å selektivt plukke personer / studier med tynnere vitenskapelig grunnlag. Folk forstår da dette, selv om dem ikke jobber innad biokjemi / nevrovitenskap slik jeg selv gjør.
Jeg har forøvrig også barn, og jeg vil lære dem hva enn det største vitenskaplige grunnlaget sier, og det vitenskaplige støtter ikke opp om alt på deres nettsider og annonser rundt om i aviser.
Det får meg igjen til å lure på hvordan denne organisasjonen blir finansiert? I hvilken grad er dere uavhengige?
Jeg for min egen del, er i mot propaganda, og det å undergrave vitenskapens helhet, slik det blir gjort flere ganger på disse sidene.
Hva skjedde med å gi folk en uavhengig og konkret vitenskaplig informasjon, og ingenting annet?
Flott om dere kan ta dere tid til å svare på overnevnte, så kan jeg vise det til ungdommen i huset, som også lurer på det samme som sin far, så derfor endte vi med ett ønske om å skrive til dere.
Mvh Far og sønn fra det blide sørlandet.

Mann, 34 år fra Vest-Agder
RUStelefonen svarer:
Siden du ikke skriver noe om akkurat hva det er i den annonsen du sikter til, og hva du mener er feilaktig informasjon i denne kampanjen, blir det litt vanskelig for oss å svare deg. Hensikten med kampanjen er å gi balansert og faktabasert kunnskap om cannabis til ungdom, og forskningen er rimelig tydelig på at cannabisbruk ikke er uten potensielle risikoer eller skadevirkninger. Det tror vi også David Nutt er enig i. Når det gjelder Nutts sammenligning med å ri på hest, var det for øvrig MDMA han sammenlignet med, og ikke cannabis. Sammenligningen er uansett satt på spissen.
Når det er sagt, er det Helsedirektoratet, og ikke RUStelefonen, som har laget og har ansvaret for denne cannabiskampanjen. Helsedirektoratet har selv sagt at de i hovedsak støtter seg til forskningen som er framlagt i den nye Cannabisboka, og redaktørene til denne boken har også vært en del av referansegruppen til kampanjen. RUStelefonen er for øvrig finansiert av Helsedirektoratet, men vi har ingen politisk agenda, slik du antyder. Vår oppgave er informere befolkningen (med særlig vekt på ungdom) om potensielle skader forårsaket av rusmidler, og hvilke hjelpetiltak som finnes tilgjengelig.