Venn som er rusavhengig og ikke vil oppsøke lege

Hei! En god venn av meg har helt siden ungdomsårene slitt med mye Psykoser og paranoia. Grunnet sterkt rusmissbruk. Han har sagt til meg i flere år at han aldri drar til lege fordi han ikke vil høre løgn fra Leger.
Jeg har i flere år sagt til han at han må dra til en Lege å forklare seg slik at han kan få medisin å hjelp.Noe som han nekter å ta siden han mener at Legene er betalt for å ødelegge enkelte mennesker.
Han er Sprøytenarkoman og alkoholiker, og sliter med ett ekstremt sterkt forfølgelses vannvidd. Han har blant annet nevnt til meg at politiet er noen frekke jævler som sitter oppe på loftet hans og filmer hva han gjør om dagene. Og han har også i år kjøpt seg hele 6 simkort til mobilen sin, fordi han mener at når han legger merke til at mobilen har registrert nummeret hans, så er det noe virkelig galt som foregår, og han tror at han blir avlyttet.
Jeg møtte også på han idag på ett kjøpesenter der han fortalte meg at han hadde en person som heletiden plaget han med å stirre på han gjennom vinduet.
Så vennen min kjøpte seg idag ett par med Sko og spiker som han skulle stikke gjennom skoene og kaste ut gjennom vinduet slik at han som *stirrer* på han tar på seg skoene og blir skadet.
Dette er også bare en veldig liten del av det han har fortalt til meg, og vennene sine.. Beklager for eventuelle skrivefeil.
(Red. av hensyn til anonymitet)

Mann, 34 år fra Nordland
RUStelefonen svarer:
Slik du beskriver situasjonen virker det ganske sikkert at  vennen din strever med psykiske problemer og rus. Det er fint at du som venn har oppfordret han til å oppsøke hjelp. Men, du stiller ikke noe spørsmål i fortellingen din? Vi antar at du kanskje ønsker råd om hvordan vennen din kan få hjelp selv om han ikke vil oppsøke det selv.
Vi vet ikke hvor du bor i landet annet enn i Nordland, om det er ett stort eller lite sted. De fleste kommuner har rusteam som følger opp mennesker med rus og psykiske problemer. Du kan ta kontakt med rusteam/utekontakt i kommunen med en bekymringsmelding. Finnes ikke den tjenesten i kommunen der du bor kan du rådføre deg med en pårørendeorganisasjon. Du finner informasjon om de ulike pårørendeorganisasjonene her på HelseNorge.
Det er fint at du og andre venner bryr dere og oppfordrer han om å oppsøke hjelp. Når han har så store problemer som han virker å ha, er det lite annet dere kan gjøre enn og fortsette med det, og be hjelpeapparatet om å hjelpe han.