Trenger profesjonell hjelp med alkohol

Hei.
Trenger profesjonell hjelp, med alkohol-Hvordan skal jeg komme meg ut fra djevelskapen? Drakk aldri ikke noe omtrent ,før etter 20-års alder.- da det oppsto skikkelige problemer i 2002.

Kvinne, 47 år fra Oppland
RUStelefonen svarer:
Mange opplever nok som du at etter vanskelige hendelser eller traumer er det lett og ty til alkohol for å dempe ubehag. Over tid blir det en vane, som igjen fører til avhengighet.
Det er flere måter du kan gå frem på hvis du ønsker hjelp til å slutte og drikke. Det enkleste er å ta kontakt med lege og be om henvisning til spesialisthelsetjenesten som er ansvarlig rusbehandling.
Ruskonsulent hos NAV kan også gi deg henvisning til rusbehandling, hvis du ikke ønsker å snakke med lege.
Lege eller ruskonsulent kan hjelpe deg med å kartlegge hva slags tilbud du trenger. Enten det er avrusning,  poliklinisk oppfølging eller inneliggende behandling. Det kan være lurt at du på forhånd tenker gjennom hva slags hjelp du selv føler at du har behov for, da er det større sjanse for at tilbudet du får passer til dine forventninger og behov.
Les gjerne våre sider «hjelp til å slutte med alkohol» for flere tips.
Har du andre spørsmål eller ønsker å utdype din problematikk og hjelpebehov så ta gjerne kontakt med oss på telefon 915 08588 for en anonym og uforpliktende samtale.