Tok LSD, endte på glattcella

hei! tok LSD lørdag kveld, sprang plutselig rundt huset i bokseren, ut i gaten og til slutt endte jeg opp på glattcella, hadde ringt rundt til diverse kompiser og laget masse styr. Hadde det helt jævlig med meg selv på glattcella og skal aldri ta det igjen, lurer bare på hva jeg gjør nå, om dere har noen tips til hvordan å gå fram til de pårørende å fortelle om det som skjedde
mvh (anonymisert)

Mann, 22 år fra Trøndelag
RUStelefonen svarer:
Det høres ut som om du har hatt en svært ubehagelig opplevelse. Vi forstår godt at du føler deg jævlig i etterkant, men det viktigste er at det gikk bra, og at du har tatt et valg om at dette ikke er noe du ønsker å utsette deg selv for igjen. Det å ta valg som i etterpåklokskapen viser seg å ikke være så lurt, er veldig menneskelig, og vi håper du raskt kan gå videre uten skam og uten å gjøre denne enkeltepisoden til noe mer enn det den var. Når det gjelder det å fortelle det til pårørende, må du nesten selv avgjøre hva du vil fortelle og ikke. Folk som er glad i hverandre, har en ganske god evne til å tilgi hverandres feil, så lenge man viser anger og lærdom. At du forteller det slik som det er, er da kanskje det beste.
Hvis du opplever å ha det tungt på grunn av hendelsen, kan det hjelpe å snakke med noen om det. Det er ikke uvanlig å kjenne på angst eller ubehag etter ubehagelige rusopplevelser. Du er velkommen til å ringe til oss på 915 08588 for å ha en uforpliktende prat, eller du kan kontakte Uteseksjonen i Trondheim. Er Trondheim lang unna der du bor, kan du undersøke om det finnes tilsvarende tilbud i din kommune.