Tiltak for å gjøre trippen positiv?

Jeg har kjøpt 1,5g med fleinsopp og planlegger å ta det med noen gode kompiser som har mer erfaring med psykedelika. Hvilke tiltak burde jeg gjøre for å sørge for at trippen blir positiv? Har hørt at enkelte andre stoffer kan stoppe en trip om det skulle vært ønsket, hvilke stoffer er det og fungerer dem?

Mann, 19 år fra Vestfold
RUStelefonen svarer:
Vi har ikke kjennskap til at det finnes stoffer som stopper rusen fra fleinsopp, men pasienter som blir innlagt på grunn av dårlige psykedeliske rusopplevelser, kan noen ganger få benzodiazepiner for å roe ned angst.
Vi kan heller ikke gi deg noen garanti for at du får en positiv og bra rusopplevelse. Forventning til rusen, hvem du ruser deg med, hvor mye du bruker, hvordan du tåler rusmiddelet, sårbarhet, helse og mye annet spiller inn på rusopplevelsen. Når det gjelder fleinsopp kan det også være vanskelig og vite hva som er trygg dosering. Mengden av virkestoffet (psilocybin) kan variere fra sopp til sopp. Det er  blant annet derfor man anbefaler å tørke og knuse soppene, slik at styrkegraden jevnes ut.
Du kan lese mer om LSD, sopp og hallusinogene stoffer på vår hjemmeside. Der finner du også informasjon om dosering, forholdsregler, virkning og bivirkninger m.m. Forholdsreglene er kanskje særlig viktige her, da de kan øke sannsynligheten for en positiv opplevelse.