Skjelvinger i kroppen dagen etter inntak av sprit

Hei
I går var jeg ute å drakk med venner. Vi drakk en del sprit. I dag har jeg følt meg relativt grei i formen helt til nå, kvelden etter. Jeg begynte plutselig å få skjelvinger i kroppen og føler meg veldig varm i magen. Jeg er også veldig tørr i munnen og derfor prøvd å kompensere med å drikke mye vann, men den tørre smaken i munnen går enda ikke bort. Magen lager også mye ulyder. Er dette farlig? Burde jeg ringe lege?

Mann, 20 år fra Rogaland
RUStelefonen svarer:
Vi er ikke helsepersonell, og kan ikke gi medisinske vurderinger eller helsefaglige råd. Når det er sagt, er det veldig vanlig å å føle seg dårlig dagen etter inntak av større mengder alkohol. At du ikke ble dårlig før utover kvelden, kan skyldes at du fortsatt hadde promille da du våknet, og du derfor ikke ble helt edru før utpå dagen. Når alkoholen er ute av kroppen, er det vanlig at kroppen reagerer med en slags abstinens. Dette kan føre til for eksempel kvalme, hodepine, magesmerter, angst og uro. Alkoholinntak tørrer dessuten ut kroppen, og fører til at du blir dehydrert dersom du ikke også drikker vann eller annen alkoholfri drikke. Det at du er tørr i munnen er en konsekvens av dette. Hodepine kan også skyldes dehydrering.
Alkohol er sterkt for magen, og det er heller ikke uvanlig å være dårlig i magen dagen derpå. Det vi anbefaler til neste gang, er at du ikke drikker like mye, da det er det eneste sikre trikset for å unngå fyllesyke. Andre triks er å ikke legge deg på stigende promille (stopp inntaket av alkohol minst 1 time før du legger deg), drikk vann i løpet av kvelden, og ikke drikk på tom mage. Er du dårlig dagen etter, er det mange som synes søvn, mat og drikke kan hjelpe noe. Du kan lese mer om alkohol og dagen derpå her.