Neurontin og bilkjøring

Jeg går fast på 600mg nevurontin morgen og kveld. Gjort det i mange år. Får ingen bivirkninger eller blir trøtt eller sløv av dette. De tar smertene. Kan jeg da kjøre bil? Og slår det ut på noe rus trst om jeg blir stoppet?

Annet, 28 år fra Møre og Romsdal
RUStelefonen svarer:
Neurontin er et av de legemidlene som ikke har en fastsatt grense for hvor mye du kan ta og fremdeles kjøre bil. Derfor gjelder hovedbestemmelsen: «Helsekrav er ikke oppfylt dersom alkohol, rusmidler eller legemidler brukes i et omfang og på en måte som fører til helsesvekkelse med økt trafikksikkerhetsrisiko, jf. § 35.» Reglene finner du i Førerkortveilederen.
Neurontin kan føre til svimmelhet og tretthet. Du bør ikke kjøre bil, bruke maskiner eller utføre andre risikofylte aktiviteter dersom du opplever å ha noen av disse bivirkningene. Det er altså deg selv og legen din som må følge med på hvordan du faktisk reagerer på denne medisinen. Neurontin vil ikke slå ut på en vanlig rustest, men kan påvises i andre prøver dersom det letes spesifikt etter det.