Langt over gjennomsnittet store pupiller, hva kan dette skyldes?

Jeg var i begravelse og en annen var der, han var veldig svett under armene, og såg seg mye rundt og hadde ofte hengende kjeve. Når jeg skulle dra, ser jeg han i øyene og ser at han har langt over gjennomsnittet store pupiller, hva kan dette skyldes?

Mann, 18 år fra Rogaland
RUStelefonen svarer:
Vi har ikke noe fasitsvar til deg. Det kan ofte være anstrengende å være i begravelse. Mange kan nok da reagere med å bli svett og kanskje urolig. Hans adferd kan skyldes andre ting enn rus.
Hvis du lurer på hvilket rusmiddel han ev. hadde tatt, kan vi si at hans symptomer i et hvert fall stemmer overens med sentralstimulerende stoffer. De gir større pupiller og urolig/stresset adferd. De kan også gi økt svette. Eksempler på stimulerende stoffer er amfetamin, kokain og Ritalin.
Hvis han hadde tatt et stoff, kan det faktisk hende at dette er et legemiddel han bruker (f.eks. Ritalin). Skulle det være snakk om rus, ville vi tippet amfetamin eller et liknende stoff.