Klarer ikke ta urinprøve under observasjon

Jeg måtte levere førerkortet da jeg la meg inn til avrusning på grunn av alkohol og hasj. Nå har jeg vært nykter og edru i to måneder og skal avlegge prøver for å få igjen førerkortet men jeg klarer ikke å avlevere urinprøve med folk som skal stå og følge med meg på do. Hva kan jeg gjøre?

Mann, 41 år fra Vestfold
RUStelefonen svarer:
Om det er et krav at urinprøvene blir tatt under observasjon, har ikke vi noen råd om hva annet du kan gjøre. Det kan eventuelt hjelpe å snakke med den som skal observere deg i forkant av prøvetakingen, og be om forståelse for at det kan ta litt tid.
Mange opplever det lettere å tisse under oppsyn hvis man sitter på do. Vi har også hørt om eksempler på bruk av hårprøver der annet ikke har fungert eller vært mulig. Du kan jo forhøre deg om disse mulighetene.