Kjæresten min har et alkoholproblem, hvordan kan jeg drikke uten å trigge han?

Hei.
Kjæresten min har et alkoholproblem og har akkurat klart å innse dette selv. Dette synes jeg er supert og nå kan vi jobbe oss gjennom neste ledd som kommer.
Jeg drikker veldig sjeldent, men har noen ganger lyst på noen glass med vin med venninner eller ute med jobben.
Nå når kjæresten har innsett sitt drikkemønster har jeg mange tanker rundt min egen adferd rundt han. Jeg kommer ikke til å drikke rundt han lenger, fordi dette blir naturlig for meg og ikke gjøre, men om jeg ønsker å gå ut med venner og drikke, vet jeg ikke hvordan han ville reagert. Hvordan går jeg eventuelt frem med min lyst for å drikke uten å trigge noe i han som gjør at han føler seg »utenfor»
På forhånd takk for svar.

Kvinne, 29 år fra Hordaland
RUStelefonen svarer:
Så fint at du og kjæresten din nå kan jobbe sammen om veien videre.
Det er hensynsfullt av deg å være så bevisst på at dine handlinger kan påvirke han og vi tenker at det er viktig at dere prater sammen om dette underveis i prosessen. Det finnes ikke noen fasitsvar på hva som er det riktige å gjøre, det vil være forskjellig fra person til person og fra situasjon til situasjon. Derfor er det nødvendig for dere å snakke sammen i hverdagen om hans behov og dine behov og hvordan dere best kan ivareta disse og samtidig ta hensyn til hverandre.
Ofte er det slik at risikoen for å trigge han er størst den første tiden før han får etablert nye vaner og rutiner. I tillegg er det vanlig å være mer sårbar i noen situasjoner, for eksempel ved høytider eller i ferier. Slike ting kan være lurt  kartlegge sammen.
Vi ønsker dere lykke til!