Kan det tenkes at jeg har blitt avhengig av Sobril?

Hei. Jeg sliter med angst. Jeg kan ikke helt forstå at jeg har angst for jeg har ingen bekymringer av noen art. Jeg går nå på 150 MG venlafaxin og tar en halv remeron om kvelden for søvn. For å fungere tar jeg en halv sobril 10 MG om formiddagen. Har nå brukt dette i ca 2 mnd. På mandag tok jeg ikke sobril for da var jeg helt fin. Tenkte nå er dette over. I går var det mye uro og svetting tok da en halv sovril. Kan det tenkes at jeg er blitt avhengig av sobrilen eller? Jeg vil så gjerne komme meg utav dette.

Kvinne, 68 år fra Rogaland
RUStelefonen svarer:
Vi på RUStelefonen er ikke helsepersonell, og kan ikke gi konkrete råd angående medisinering.
Angst er en lidelse som kan ramme hvem som helst, selv om man ikke helt forstår hvorfor. Det er bra at du får god oppfølging rundt dette av legen din, og det er jo positivt at du generelt sett ikke er plaget av bekymringer.
Du lurer på om du kan være avhengig av Sobril. Ja, det er mulig. Selv om du ikke bruker store doser Sobril, så kan det være at kroppen din har vent seg til at du tar Sobril daglig. Svetting og uro er ganske typiske tegn på abstinenser man kan få ved avsluttet bruk av Sobril. På Felleskatalogen sine sider står det at når Sobril brukes mot angst, bør behandlingen normalt ikke overskride 2-3 måneder. Du sier at du har brukt Sobril i ca 2 mnd, og er dermed godt inn i denne perioden.
Hvis det er så at du ønsker og slutte anbefaler vi deg å snakke med legen din om det. Sammen kan dere lage en plan for hvordan det er best for deg å «komme deg ut av dette», som du sier.