Jeg går på antidepressiva og antipsykotika til vanlig, var uheldig og fikk i meg MDMA

Hei! Jeg var uheldig og fikk i meg mdma i helgen på en fest. Jeg går på antidepressiva og antipsykotika til vanlig så jeg lurte på om dette er farlig? Jeg går på Remeron (30 mg) og Seroquel (25 mg).

Kvinne, 20 år fra Trøndelag
RUStelefonen svarer:
I utgangspunktet kan vi si at du bør være forsiktig med samtidig bruk av MDMA og antidepressiva/antipsykotika. Dette kommer vi tilbake til, men hva vi kan si i første omgang, er at dersom det er noen risiko vil den gjelde der og da, ikke i ettertid. Så dersom du ikke opplevde noen problemer under rusen eller umiddelbart etterpå, er det heller ingen grunn til at du skal ha tatt skade av denne kombinasjonen.
Likevel bør du altså være forsiktig med en slik kombinasjon, av flere grunner. Én av disse grunnene handler ikke egentlig om medisinen i seg selv, men snarere om grunnen til at du får disse medisinene i utgangspunktet. Dersom du har utfordringer knyttet til psykisk helse, kan bruk av MDMA (og rusmidler generelt) noen ganger bidra til å opprettholde eller forverre slike plager. Derfor bør du helst unngå bruk av rusmidler med mindre du føler at du er på et godt sted psykisk, uten behov for medisinering. På motsatt side finnes det riktignok eksempler på vellykket terapeutisk bruk av MDMA mot nettopp slike plager. Men her er det viktig å legge til at dette handler om kontrollerte, terapeutiske settinger, og at det uansett vil kunne være store individuelle forskjeller.
En annen grunn til å være forsiktig med en slik kombinasjon, handler om at både Remeron og Seroquel har innvirkning på mange av de samme signalstoffene i hjernen som MDMA har, da særlig serotonin, dopamin og noradrenalin. Disse medisinene forsøker å holde produksjonen og nivået av disse signalstoffene under stabil kontroll. Dette kan f.eks. medføre at du får redusert effekt av MDMA – noe som igjen kan føre til at enkelte føler for å kompensere med en høyere dose MDMA, hvorpå risikoen for overdosesymptomer øker. En annen risiko er at serotoninnivået i hjernen blir svært høyt, hvorpå serotonergt syndrom er en mulig konsekvens. Dette forutsetter riktignok gjerne høyere doser MDMA, og uansett er dette noe som evt. ville ha oppstått der og da under rusen eller umiddelbart etterpå.
Nå vet ikke vi konkret hva som ligger i at du «var uheldig og fikk i meg mdma i helgen på en fest», men dersom dette var noe som skjedde mot din viten og vilje, er ikke det akseptabelt. I så fall håper vi at du tar opp dette med den eller de som var skyld i dette. Men om du tok dette frivillig, vil vi altså oppfordre deg til å være forsiktig i fremtiden, og unngå MDMA med mindre du føler deg god og stabil rent psykisk.
Du kan lese mer på våre faktasider om MDMA.