Hvordan kan jeg finne ut om min samboer bruker narkotika og andre stoffer?

Hvordan kan jeg finne ut om min samboer bruker narkotika og andre stoffer, dersom det ikke oppbevares i hjemmet? Snakker ikke om partyrus, men i dagliglivet eventuelt i jobb? Hvor leter jeg?

Kvinne, 44 år fra Østfold
RUStelefonen svarer:
Dersom din samboer faktisk bruker rusmidler i skjul, kan det være veldig vanskelig, kanskje umulig, for deg å vite hvor dette eventuelt gjemmes. Vår gjetning er like god som din. Det spørs helt hvor oppfinnsom eller nøye han er.
Heller enn å lete etter selve stoffet, kan det være mer naturlig å se etter eventuelle tegn og symptomer på bruk fra hans side. Dette kan handle om endringer i atferd, utseende og lignende. På våre faktasider om rusmidler finner du en oversikt over typiske tegn og symptomer for flesteparten av de enkelte stoffene. Men vær obs på at eventuelle endringer i atferd, utseende og lignende jo også kan ha andre mulige årsaker enn rusmiddelbruk.
Enda mer naturlig enn å lete etter tegn og symptomer, er å ta en ordentlig samtale med ham om dette. Det har du kanskje forsøkt allerede. Men hvis ikke, må du gjerne forsøke å legge fram dine konkrete bekymringer og mistanker på en rolig måte, og stille ham åpne spørsmål om dette. Du er selvfølgelig ikke garantert at han vil gi deg noen svar, eller at svarene han eventuelt gir er ærlige.
Uansett om han bruker rusmidler eller ikke, virker det jo som om det er et snev av mistillit i forholdet deres. Hvordan dere skal løse dette er kanskje utenfor vårt mandat å mene så mye om, men f.eks. samlivsterapi, familievern eller lignende, kan være mulige alternativer. I en slik prosess er det viktig at du ikke fokuserer så altfor mye på han og hvilke problemer han eventuelt har, men snarere hva du kan og ikke kan leve med for din egen del, om det så bare er snakk om å gå rundt i mer eller mindre konstant mistanke og bekymring.
Du er velkommen til å kontakte oss på telefon eller chat i åpningstidene om du vil snakke nærmere om dette.