Hvordan foregår avrusing fra alkohol?

Hei.
Hvordan foregår avrusing fra alkohol?
Jeg har hørt at man ikke må kutte raskt ned, da dette kan gi store konsekvenser for en «herjet kropp»
Så jeg lurer rett og slett på hvordan dette foregår hvis man blir innlagt.
Drikker man der da, i reduserte og kontrollerte mengder, eller blir alkoholen tvert utbyttet med tabletter med samme virkestoffer som alkohol?
Min søster har nå endelig innsett at hun har et alkoholproblem, har tatt det opp med fastlegen, og har bedt om hjelp snarest mulig…..
Men…ting tar tid…. det er nå over 4 uker siden hun satt hos legen og gråt og ba om hjelp…. Ingenting drastisk har skjedd.
Hun har vært til samtale på poliklinikk og nå hos psykolog…..
Men…hun reduserer jo ikke å drikke av den grunn! 😢
På utspill fra poliklinikken om at hun kanskje må vente 5-8 uker, var svaret hennes at -«DET GÅR IKKE…. DA ER DET IKKE SIKKERT JEG ER HER MER…!»
Hun sliter med spising, sover dårlig, kaster opp, er generelt i dårlig form og somatisk veldig preget!
En eller annen blodverdi tatt hos fastlegen viste 4,2. Det burde være under 0,3 eller noe…(vet ikke hva det indikerte, men fastlegen sa det var veldig høyt)
😢 Hva kan jeg som er oppført som hennes nærmest pårørende 2 gjøre?
HUN er helt klar, men systemet svikter! 😢🥺
Kan jeg frakte henne til en instans; legevakt eller akuttmottak?
Hilsen fortvilet pårørende, som ønsker å bistå henne og gi trøstende info, FØR det blir for seint!

Kvinne, 52 år fra Akershus
RUStelefonen svarer:
Avrusning fra alkohol kan gi svært sterke og ubeagelige abstinensreaksjoner, i noen tilfeller kan det være farlig, særlig dersom det er snakk om lange perioder med store daglige inntak. I slike tilfeller anbefales gjerne inneliggende avrusning der pasienten er under oppsyn av helsepersonell som passer på at kroppen får det den behøver av næringsstoffer og væske. Videre at dempende legemidler er tilgjengelig ved behov (delir kan forekomme).
Pasienten vil ikke trappes ned på alkohol eller få tabletter med samme virkestoff som alkohol, men bli ivaretatt på en trygg måte. Vi legger ved en lenke fra Oslo universitetssykehus som beskriver hvordan avrusning skjer på institusjon, og du finner artikkelen her.
Hvis du er akutt bekymret kan du melde fra til NAV eller ta henne med til legevakt for en ny vurdering der. Hvis de mener at søsteren din har behov for akutt avrusning skal de kunne overprøve vurderingen til poliklinikken for å redde liv og helse.
Mange føler på stor hjelpeløshet og fortvilelse i situasjonen som pårørende. Det kan være godt og nyttig om du også får litt hjelp så du ikke sliter deg ut og blir syk selv. Vi anbefaler deg derfor å ta kontakt med en pårørendeorganisasjon for hjelp. Du finner informasjon om de ulike tilbudene til pårørende på hjemmesiden til HelseNorge.