Hvordan få tilbake førerkortet etter 3 år?

Hei.
Jeg har blitt fratatt førerkort i 3 år. Nå er perioden over og jeg har fått beskjed om at jeg må ta ny førerprøve for å få sertifikatet tilbake. Jeg har vært i kontakt med politiet og de sier at jeg kun må ta teori og oppkjøring. Derimot kommer det opp på «mine sider» på statens vegvesen at jeg også trenger å ta alt det obligatoriske i tillegg. Hvem er det egentlig som kan svare meg på hva som er riktig. Jeg går litt i surr her og til tross for flere timer på telefon får jeg ikke et konsistent svar. Er det noen av dere som kan hjelpe meg?

Kvinne, 43 år fra Akershus
RUStelefonen svarer:
Slik vi forstår regelverket, kommer det an på 1) årsaken til at du mistet førerkortet, og 2) over hvor lang tid du har blitt fratatt førerkortet.
Gjelder tapet for ett år eller mer og er begrunnet med ruspåvirket kjøring, må du avlegge en fullstendig førerprøve for å få tilbake førerkortet. Dersom du mistet førerkortet på bakgrunn av at du ikke fyller helsekravene til førerkortet på grunn av rusmisbruk, skal det normalt ikke være nødvendig å ta opp igjen alt det obligatoriske. Det skal da holde å ha en gyldig helseattest fra legen som du deretter leverer hos trafikkstasjonen. Trafikkstasjonen fatter vedtaket.