Hva er sterkest og varer lengst av Valium og Mogadon

Brukt beroligende i mange år ca 40 år )og di virker fortsatt)tar aldrig mer en 2 tab)va er sterkest og varer lengst av valium5mg mogadon 5 ml?synes moga då det virker i mange fler timer en valium)mulig psykosomatisk? Tror ikke det skulle hente mogadon for en god uke side di var tømme?sår hos dere apodorm er det som er tomt?vært nødt henne ut apo før og var mye lett irritabel frem til apo fikk moga igjen)Så begynner det å bli krise for meg 😥

Kvinne, 59 år fra Telemark
RUStelefonen svarer:
I følge denne tabellen (ekvipotenstabell) er nitrazepam og diazepam ekvipotente (dvs. like sterke). Mogadon mikstur (hvis det er den du bruker) inneholder 2,5 mg nitrazepam per 5 ml, slik at 10 ml Mogadon mikstur tilsvarer 5 mg Valium.
Valium har noe lengre halveringstid enn Mogadon, noe som skulle tilsi at effekten er minst like langvarig på Valium som på Mogadon. Men det er ikke noe 1:1 forhold mellom halverings- og virketid, og effekten av ulike benzodiazepiner kan oppleves ulike av forskjellige personer.
Når det gjelder mangel på legemidler, er dette noe Statens Legemiddelverk (SLV) har oversikt over. De skriver om det på denne siden. Finner du ikke det du leter etter der, kan du kontakte SLV (tlf. +47 22 89 77 00).