Hva er mer farlig for kroppen? Paralgin Forte 4 tabletter daglig eller 1 Sobril hver 2-3 dager?

Trykket tilfeldig og sendte en ufullstendig spørsmål Just… Så jeg prøver igjen.
Har hatt prolaps/isjas smerter i 22 år nå, operert for over 2 år siden og var god i 2-3mnd så kom smertene tilbake.
Har Paralgin forte 400mg/30mg på blå resept og pleide å ta ca 4 stk daglig, 2 på ei gang for at det skal hjelpe noe merkbart.
Og effekten varer ikke så lenge ca 4-5 timer så kjenner jeg smerter tar seg opp igjen
Men er bekymret for lever og magen så sluttet med de for ca 1mnd siden, tar kun når det er ekstremt.
Fikk noen sobril 10mg av en bekjent og når jeg tar 1 på kvelden så har jeg betydelig mindre smerter og det varer til dagen etter, altså hele neste dag har jeg mindre vondt.
Mitt spørsmål er da. Hva er mer farlig for kroppen? Paralgin Forte 4 tabletter daglig eller 1 sobril hver 2-3 dager?
Og for vitens skyld… 1 paralgin vs 1 sobril uten å tenke på avhengighet fare?

Mann, 37 år fra Vest-Agder
RUStelefonen svarer:
Vi kan ikke gå inn i detaljer rundt din medisinering. Det er noe du må snakke med legen din om. Mulige skader på kroppen er også veldig individuelt.
Generelt kan en si følgende om skader av de medisinene du bruker. Paracetamol er mest skadelig for dine organer, særlig din lever. Kodein er problematisk fordi det er avhengighetsskapende, men i mindre grad fordi det er skadelig for indre organer etc. Sobril kan føre til temmelig kraftig avhengighet, og hvis det brukes over tid, kan det være nødvendig med ganske lang nedtrapping og ev. innleggelse for dette.