Hva er best, nedtrapping av alkohol, eller cold turkey? Har misbrukt alkohol i ca 8 år, og har drukket omtrent hver kveld det siste året.

Kvinne, 52 år fra Aust-Agder
RUStelefonen svarer:
Om du ønsker å slutte «cold turkey» eller trappe ned, er opp til deg selv og hva du selv tror blir minst vanskelig. For noen er det nødvendig å trappe ned, for å unngå alvorlige abstinenser, for eksempel delirium tremens. Dette gjelder særlig personer som har drukket mye over tid. Dersom du er redd for at du kan få alvorlige abstinenser ved bråslutt, kan du vurdere å trappe ned. Uavhengig av hvordan du velger å slutte, vil det som regel være lettere om du slutter i samråd med en lege eller behandler. Vi anbefaler deg derfor å snakke med legen om dette. Dersom du ønsker å slutte på egen hånd, er det viktig at du har lav terskel for å ringe lege eller legevakt dersom du får abstinensplager som kraftige kramper eller hallusinasjoner.