Helsen min ble helt ødelagt etter mye festing og dop

Hei, for en stund tilbake ble helsa mi plutselig helt ødelagt. Det skjedde etter en god tid med masse festing og dop. Har vært helt uten rus i mange måneder, og har ikke vært et problem med rus sånn sett. Men jeg har som sagt fått en del plager, og har deretter utviklet helseangst. Er mye hos legen og de har vært veldig dårlige til å finne ut av hva som er galt. Spørsmålet mitt er da: hva slags plager kan jeg få av rusbruk? Er snakk om cirka hver helg i 1 og 1/2 år. Og da har det vært en god del rus på en gang, de gangene jeg har brukt. Er Snakk om sentralstimulerende stoffer. Er veldig redd for at jeg har klart å ødelegge kroppen min. Ville ikke at det skulle gå så langt. Har fått helt avsmak av rus og kommer heller aldri til å gjøre det igjen, er bare redd hva slags konsekvenser disse dumme valgene har gitt meg. Er snakk om store mageplager, smerter overalt, leamus overalt (hver dag), muskelkramper, kraftløshet i kroppen (spesielt hender og føtter, legen reagerte på dette), hadde en episode med tyngdefølelse i kroppen og tap av følelse mange steder på kroppen, hodeverk og trykkfølelse i hodet. Har også gått veldig mye ned i vekt men det er på grunn av rusen. Har ikke turt å si til legen at jeg har brukt dop før, er redd for at dette skal ødelegge mine fremtidige planer med tanke på jobb osv. I tillegg til alt dette så er det psyken det har gått verst utover, sliter forferdelig med angst/panikk og tvangstanker og tanker som kommer opp hele tiden som er forstyrrende.
Takk på forhånd

Kvinne, 25 år fra Akershus
RUStelefonen svarer:
De som får varige fysiske skader av rusbruk, er gjerne de som har misbrukt rusmidler over lang tid, noe som er belastende for kroppen generelt, samt at man blir dårligere til å ta vare på seg selv i form av kosthold, søvn, vitaminer og så videre. Noen får dessuten ubalanse i stoffskifte-produksjonen etter at kroppen har vært under belastning over tid, dette kan føre til en del diffuse plager som for eksempel kraftløse hender og føtter. Om ikke legen har sjekket stoffskiftet ditt, kan du be om å få undersøkt dette gjennom en enkel blodprøve.
Det er absolutt ikke sikkert at du har fått varige fysiske skader etter å ha brukt sentralstimulerende rusmidler hver helg i halvannet år.  Det er mye mer sannsynlig å få psykiske plager slik som angstlidelser og depresjon av et slikt bruk. Vi er ikke leger og kan ikke vite hva disse symptomene du beskriver kan være et tegn på, men dersom du har fortalt legen om dette, og dere har tatt alle ulike prøver uten å finne noe, kan det være godt for deg å lande i at det ikke er noe galt med kroppen din.
Angstlidelser kan også gi mange fysiske symptomer, og hvis du har helseangst så blir man gjerne ekstra obs på kroppens signaler, uten at det betyr at man er syk. Det er veldig slitsom å ha helseangst, men heldigvis er det gode muligheter for å bli kvitt angsten om du får hjelp fra en psykolog. Derfor anbefaler vi deg å snakke med legen om å bli henvist til psykolog for angsten din. Så lenge du ikke ruser deg lengre, vil det ikke ha noen konsekvenser for deg å fortelle lege eller psykolog om at du har ruset deg en del tidligere.
Hvis du da fortsatt er mye plaget med diverse fysiske plager, kan du oppsøke en ny lege som kan gi deg en ny utredning.