Hangover på Vallergan – er dette normalt?

Hei,
Tok en vallergan kl 22:00 i går, da jeg skulle stå opp 09:30 i dag hadde jeg ikke sjans. Våknet senere klokken 12:00 men har fremdeles nå klokken 14:26 tidenes hangover. Hangover i den forstand at jeg kunne ha lagt meg ned på gulvet nå og sovnet på flekken. Ser dobbelt og er kjempe trøtt! Er dette normalt?
Ps. Har ikke tatt vallergan før.

Kvinne, 29 år fra Troms
RUStelefonen svarer:
Uff, dette hørtes voldsomt ut! Dessverre kan vi bekrefte at mange opplever det samme som deg. Det er tildels temmelig kraftig hangover på Vallergan.
De fleste som bruker Vallergan over tid opplever nok at hangover’n blir mindre voldsom etterhvert. Man venner seg til det og får også høyere toleranse. Dette kan føre både til at du blir mindre trøtt om morgenen og at hangover’n blir mindre voldsom.
Du kan vurdere å høre med legen din om hvor lenge du skal teste dette ut før dere ev. kutter det ut eller finner en annen medisin. Det finnes en rekke ulike medikamenter som hjelper på søvn. Det kan hende en annen type anti-histamin eller annet lett sovemiddel kan fungere bedre for deg.
PS: Melatonin er et søvnhormon som er i salg reseptfritt. Mange opplever at melatonin kan hjelpe på lette til moderate søvnvansker. Det er en mulighet å teste ut dette. Men hvis du skal det, avklar det med legen din først.