Er det mulig å få amfetamin og molly på resept?

Hei. Jeg sliter ofte med insomnia. Noen ganger kan det opptil tre døgn uten at jeg sover. Fått forskjellige piller av legen, som Stilnoct, imovane, circadin. De to første funker litt, men ikke mye. Og jeg trenger flere for at de faktisk skal slå meg ut. Opplever at jeg er våken om natten uten å være klar over det. Blir også litt glemsk av dem. Jeg har alltid vært litt opp/ned når det kommer til medisin. Og har funnet ut at jeg sovner som en stein om jeg tar amfetamin eller Molly ol. Er det noen mulighet for å få utredning hos lege, og evt få noe sånt på resept. Jeg blir jo deprimert og konstant irritabel og svimmel og kvalm. Når jeg ikke får sove.

Mann, 37 år fra Trøndelag
RUStelefonen svarer:
Vi i RUStelefonen er ikke leger, og kan derfor ikke gi råd om din medisinering. Det vi kan si er at dersom du opplever at medisineringen din virker dårlig er det viktig at du tar dette opp med legen din, slik at dere kan finne en annen løsning som fungerer bedre.
Amfetamin og amfetaminlignende stoffer kan gis som legemiddel i noen tilfeller, hovedsakelig ved en ADHD-diagnose. Vi kjenner imidlertid ikke til at det kan brukes for å få sove. Amfetamin (og Molly) virker sentralstimulerende, så vanligvis vil virkningen av disse gjøre det enda vanskeligere å sove. Et annet bruksområde for slike medisiner er nettopp til det formålet – å forhindre at mennesker med narkolepsi skal sovne ukontrollert.