Drikker for å føle meg bedre, er dette normalt?

Hei!
Jeg er egt. en ganske ordentlig jente som studerer i Oslo. Jeg er veldig liten og lett som gjør at jeg tåler lite alkohol (tror jeg i hvert fall). Dvs. at etter 3 cider med 4,5% vol så kan jeg føle meg beruset. Til gjengjeld så har jeg aldri blacket helt ut.
Helt siden jeg flyttet til Oslo så har jeg hatt mye i tankene både mtp. skole, jobb, kjærlighet, venner og familie. Hverdagene har liksom gått i ett. Så kommer helgen og jeg føler meg ganske alene. Da får jeg liksom et sug etter alkohol og går som regel til butikken og kjøper øl eller cider for å få tankene over på noe annet og føle meg litt bedre. Med mindre jeg treffer venner ute. Er dette normalt? Min mor er veldig kritisik til at jeg drikker sånn som jeg gjør, men selv føler jeg ikke det er unormalt.. samtidig så kan jeg jo skjønne at hun reagerer på at jeg kan drikker 3 cider ila en times tid, men jeg selv synes ikke det høres så mye ut? Jeg elsker følelsen av å være litt påvirket og det gjør at jeg føler meg mye bedre. Er dette normalt?

Kvinne, 22 år fra Oslo
RUStelefonen svarer:
Om du lurer på om det er normalt å drikke alene en gang iblant, blir svaret kanskje: tja. Tross alt er du jo på ingen måte alene om å gjøre akkurat det, selv om flertallet av befolkningen sannsynligvis ikke drikker alene spesielt ofte. Så hva som er normalt, vil ha ulike svar avhengig av hvem du spør.
Sånn sett er det kanskje mer rimelig å spørre: er det problematisk å drikke alene? Også der har vi nok ikke et fasitsvar dessverre – det vil nok variere en del fra person til person, og kommer helt an på hvordan bruken påvirker deg konkret, og hvilke konsekvenser du eventuelt opplever. Du tar neppe særlig stor skade av å drikke alene en gang iblant, men det som kanskje kan være en bekymring, er hvordan dette potensielt kan utvikle seg over tid. Dersom du gjør en vane av å takle ensomhet (og eventuelle andre utfordringer) med alkohol, er jo ikke det en veldig konstruktiv løsning på sikt. Kanskje vil du også oppleve at forbruket gradvis øker med tiden, og etter hvert vil alkoholen kunne utvikle seg til å bli et problem i seg selv.
Derfor vil vi oppfordre deg til å være litt forsiktig med alkohol i fremtiden, og heller søke andre metoder for å håndtere ensomheten. Det er selvfølgelig helt ok å slappe av litt alene innimellom, men om du føler deg plaget av ensomhet, kan det kanskje være greit å oppsøke sosiale arenaer så sant du kan. Dersom vennene dine ikke har anledning til å treffes når du vil, kanskje det finnes en studentforening, studentarrangementer eller lignende der du bor? Husk også at en rekke læresteder tilbyr en egen studenthelsetjeneste, hvor du kan snakke med helsepersonell dersom du har det vanskelig.
Du er velkommen til å kontakte oss på telefon eller chat dersom du vil snakke nærmere om dette.