Dere har jo ikke noe som helst greie på det vesentlige mange spør om,,er det folk med ruserfaring eller sitter dere og googler spørsmål…ta et eksempel,,en som spør om vektøkning pga mye vann ikroppen pga metadon,,,dere henviser til prolar,,dere nevner også subutex som et alternativ,,,Jeg kan av egen erfaring spørre om det samme .I dag har jeg våknet som vanlig i 10 000 tiden og har vært på WC 5-8 ganger og tisset i løpet av natten..Metadonen er nesten ute av kroppen,ute av systemet vil ta mye mye lengre tid,,Jeg har da konkludert med at det er metadonen som gir meg såpass mye væske at jeg sliter både mentalt og fysisk,,Dere kan ikke mene at subutex er et godt alternativ,,veldig mange av oss litt eldre(53) har selfølgelig kjempet en kamp for å få metadon i ørst omgang da subuxzone egentlig sk8lle være førstevalget for lar pasienter,,Det var som å ta dårlig amfetamin og man ble stresset ,nedbrut ,søvnløs..i mange land er subutex forbudt bla i Fankrike som var ett av de ørste land som starten med subutex…
det jeg mener er at subutex passer best for yngre lar pasienter og da jeg gikk på subutex hadde jeg så mye sidebruk og selvmmedisinering,,noe lar egentlig ikke brydde seg om,, Jeg hadde miste min metadon pga en spekk på amfetamin..Dette skjedde for ca 8 år siden .. I dag har lar egentlig ikke lov til å ta fra oss medisiner ved en sprekk,,et tilbakefall er jeg sikker på alle lar pasienter har hatt..Tilake til dette med væske økningen..Jeg opplever det samme ,men tør ikke å spørre dere om hjelp ..dere burde ansette noen med ruserfaring,,det blir vanskelig å ansette noen på metadon da vi blir så tiltaksløse på det forferdelige væsken som etter 16 år har gjort meg handikappet..samtitig har den reddet mitt liv,,der er en type metadon som ikke gir såpass mange bivirkninger ,,det er Levo meytadon ..Den inne golder kun A metadon (ren opiat metadon),Racemisk metadon som de fleste får inneholder A og s metadon ,,S metadon er skadelig for hjertet og gir dermed vektøkning…Det var bare det jeg ville si,,desverre koster Levo metadon nifg lar for mye og den er dobbelt så potent så man får 30 mg hvis man har gått på 60 mg racemisk metadon..de burde (lar
) slutte og leke med helsa vår gi oss levo metadon ,,men+ de er redd den skal komme på av veie for noen er så dumme og selger sin metadon for å finansiere heroin bruk mm,,,dette er så vanlig at de fleste jeg kjenner som går på metadon bruker enten piller ,hasj ,alkohol,heroin,amfetamin mm i tilegg til metadon,,dere må våkne opp.dere må ikke la folk pådett e foraet sitte igjen med flere spørsmål enn førmman stilte ett …dette er typisk vanlig blant helse arbeidere ,leger og tro at subutex bla er et fullverdig alternativ til metadon ,heroin mm,,for amfetamin brukere som tar litt heroin vil feks 12 mg subutwx fungert ,,men ikke på oss andre som sagt før…hilsen sinna tagggen

Mann, 53 år fra Oslo
RUStelefonen svarer:
Takk for din henvendelse og spørsmål om hva slags informasjon RUStelefonen kan gi, og hva vi kan hjelpe med. Vi som jobber i RUStelefonen er ikke helsepersonell og anbefaler heller ikke hva slags medisin pasienter trenger og hvordan de skal brukes. Vår oppgave er i hovedsak å informere de som tar kontakt med oss om hvor de kan få hjelp i ulike situasjoner. Slik vi forstår deg ba vi deg i ditt tilfelle om å evt. ta kontakt med proLAR og orienterte deg også om at det finnes alternativer til metadon. Men, om andre medikamenter er bedre for deg vet vi ikke, det må medisinsk helsepersonell og du avgjøre. Mer enn det kan vi ikke si, da alle mennesker er forskjellige og reagerer ulikt på ulike medikamenter. Vi arbeider heller ikke politisk, og de som ønsker endring i medikamenter som tilbys til opiatavhengige, bør kanskje nettopp kontakte proLAR.