Deprimert etter MDMA

Har tatt mdma for første gang igår sammen med ein joint. Hadde beste kvelden noen sinne, men idag føler jeg meg bare heilt deprimert. Ingenting får meg til å smile. Kan dette tyde på en liten depresjon?

Mann, 17 år fra Rogaland
RUStelefonen svarer:
Å føle seg deprimert og nedstemt dagen etter og noen dager etter MDMA, er veldig vanlig. Dette har å gjøre med hvordan MDMA påvirker hjernen. MDMA påvirker signalstoffene serotonin, dopamin og noradrenalin, signalstoffer som til vanlig regulerer blant annet humøret. Når du inntar MDMA produserer og frigjør hjernen masse av disse signalstoffene på kort tid. Det er dette som fører til den lykkefølelsen og euforien mange får av MDMA.
Dette betyr at etter MDMA-rusen er over, er balansen og produksjonen av disse signalstoffene i hjernen ofte redusert. Hjernen trenger litt tid for å gjenopprette denne balansen, og i den perioden er det vanlig å føle seg nedstemt – nettopp fordi dette er stoffer som bl.a. regulerer humøret vårt.
Noen får en sterkere reaksjon enn andre. Hvordan man reagerer er noe individuelt, men kan også ha noe med størrelsen på dosen å gjøre. Men de fleste vil føle seg som seg selv igjen innen omtrent en ukes tid. Ved regelmessig bruk av MDMA over tid, risikerer du derimot å bli deprimert. Derfor er det frarådet å bruke MDMA ofte, og helst vente flere måneder mellom hvert inntak. Du kan lese mer på våre faktasider om MDMA.