Byttet fra Sobril til Imovane, føler meg ikke bra

Hei. Jeg har gått på sobril I flere år, og til tider misbrukt dette. Ikke til den grad at jeg ruser meg vil jeg si, men har fort spist opp ett brett 25x15mg på 2 uker, for så og si at jeg har mistet det eller noe for og få mer. Bestemte meg for litt siden og bytte til imovane, siden det er søvn osv jeg sliter mest med. Det jeg merket, var jo at imovane er mye bedre for angst, også om dagen… Nå har jeg begge deler, men lite imovane igjen, og har prøvd og gjevne ut med og bruke sobrilen jeg har isteden. Men jeg har det ikke bra. Kaster opp, diaré, masse muskelsmerter og problemer med og puste, muskelsvakhet, svimmelhet, osv. Føler meg ikke meg selv i det hele tatt. Lurer litt på hva jeg skal gjøre, er også veldig redd for at det skal være corona, pga astma jeg har som jeh sliter mye med. Noen råd? Mann 27 år.,

Mann, 27 år fra Vestfold
RUStelefonen svarer:
Vi i RUStelefonen er ikke helsepersonell, og kan ikke ta en vurdering på hva som feiler deg. Dersom du har gått mye ned i dosering i vekslingen mellom Sobril og Imovane, kan det godt være at det du opplever er abstinenser. Imovane har kortere virketid enn Sobril, så om du tar Imovane i samme tidsintervall som du tok Sobril, kan det gjøre at du blir dårlig.
Mistenker du Corona, er det viktig at du tester deg så fort som mulig.
Vi anbefaler deg å snakke med legen din angående ditt bruk av Sobril og Imovane. Når man bruker disse medisinene over tid, er det vanlig at virkningen avtar og at man opplever at man må øke dosen for å få samme virkning. Det er da viktig å ha god kommunikasjon med legen, slik at man unngår å gjøre seg avhengig av store doser.